Indien u zich wil inschrijven bij onze huisartsenpraktijk moet u woonachtig zijn in Hilversum, ten noord – oosten van de spoorlijn Amsterdam – Hilversum – Utrecht of in de wijk Riebeeck. Mocht u verhuizen buiten dit gebied dan raden wij u aan een andere huisarts te zoeken.
Het digitale inschrijfformulier moet volledig worden ingevuld. Wij zullen een dossier voor u aanmaken en het oude dossier van uw vorige huisarts opvragen. Hoe lang dit duurt hangt af van de snelheid van uw vorige huisarts. Indien u langdurige medicatie gebruikt raden wij u aan een recept voor de komende 3 maanden aan uw oude huisarts te vragen.
Bent u nieuw in de praktijk? Vergeet dan niet bij het eerstvolgende contact met een ziekenhuis, apotheek of huisartsenpost de naam van onzer praktijk, Huisartsenpraktijk Hilversum Oost, door te geven.
Om voldoende tijd voor onze patiënten te nemen werken wij standaard met een afspraken van 15 minuten. Het is hierdoor niet nodig om een dubbele afspraak te maken.
Wij bieden u graag de mogelijkheid aan om te kiezen voor een mannelijke of vrouwelijke arts. Dit kunt u op elk moment bij ons aangeven. Ook indien u niet behandeld wil worden door de huisarts in opleiding kunt u dit op elk moment aangeven.
De assistente zal altijd vragen naar de reden van uw bezoek. Dit doet zij omdat zij een inschatting moet maken over de urgentie van uw bezoek. Bij sommige (levensbedreigende) klachten moet u nog dezelfde dag komen, ondanks de drukte op de praktijk. Bij andere klachten kan het zijn dat u bij drukte 1 of 2 dagen moet wachten. Onze assistentes zijn getrainde professionals en geven u daarom meestal eerst zelf medisch advies. Alleen die personen waarbij het medisch noodzakelijk is zullen op het spreekuur van de huisarts uitgenodigd worden. Bijvoorbeeld als lichamelijk onderzoek nodig is. Is lichamelijk onderzoek niet nodig dat zullen veel medische vragen telefonisch worden afgehandeld. Dit doen wij om het spreekuur beschikbaar te houden voor patiënten die lichamelijk onderzoek nodig hebben.
Huisbezoeken worden afgelegd indien u niet zelf naar de praktijk kan komen omdat u daarvoor te ziek bent. Vervoersproblemen zijn geen reden voor ons om een huisbezoek te doen. Dit doen wij omdat huisbezoeken veel tijd in beslag nemen, waardoor wij minder patiënten op een dag kunnen behandelen.
Wij maken gebruik van een online patiëntendossier: mijngezondheid.net. Alle communicatie verloopt via deze beveiligde omgeving. U kunt hier online een afspraak maken, e-consulten aanvragen, foto’s sturen, herhaalrecepten aanvragen en uw huisartsendossier inkijken.
U kunt u doorlopende medicatie aanvragen bij u apotheek en dus niet via de huisarts. Bij uw apotheek kunt u vragen naar de ‘herhaalservice chronische medicatie’. De apotheek verzorgt dan de medicatie uitgifte zonder tussenkomst van de huisarts. Dat scheelt zowel u als ons veel tijd. Tijdelijke medicatie wordt wel door de huisarts voorgeschreven. Bij voorkeur aangevraagd via ons digitale patiënten dossier. De telefonische optie om via de receptenlijn uw medicatie aan te vragen wordt slechts 1x per week afgeluisterd.
Wij werken volgens de NHG richtlijnen en de adviezen van thuisarts.nl.
Niet op komen dagen
Indien u niet op u afspraak kunt verschijnen laat ons dit dan zo spoedig mogelijk weten. Hierdoor hebben andere patiënten de mogelijkheid op uw tijdstip behandeld te worden. Indien het meer dan 3 keer voorkomt dat u uw afspraak niet of niet op tijd heeft afgebeld zijn wij genoodzaakt hiervoor een rekening van 25 euro in rekening te brengen. Deze rekening dient betaald te worden alvorens u weer een reguliere afspraak op het spreekuur kan maken, afgezien van spoedafspraken. Een afspraak bij de POH GGZ moet 48 uur van te voren worden afgezegd. Indien u de afspraak niet nakomt, ongeacht de reden van de afwezigheid, dan wordt er 25 euro in rekening gebracht. Deze rekening dient betaald te worden alvorens u weer een reguliere afspraak op het spreekuur kan maken, afgezien van spoed afspraken.
Huisdieren zijn helaas niet toegestaan in de praktijk.
Overleg apotheek en huisarts
Uw huisarts en apotheek werken samen. Zij hebben regelmatig overleg en volgen samen nascholing. Het kan zijn dat er een vraag is bij de huisarts of bij de apotheker over uw medicatie. Dan overleggen zij met elkaar per telefoon. Het kan zijn dat u niet altijd op de hoogte bent van dit overleg. De huisarts en apotheker gaan ervan uit dat u het goed vindt, dat er een dergelijk overleg kan plaatsvinden. De huisarts heeft een beroepsgeheim en mag alleen die zaken bespreken met uw apotheek die betrekking hebben tot uw medicatie. Ook uw apotheek heeft een beroepsgeheim.
Indien u bezwaar heeft tegen deze werkwijze, laat het dan weten aan zowel uw apotheker als uw huisarts.
Retour-informatie medicatie
Uw huisarts en apotheek hebben afspraken over automatische berichtgevingen. Als u medicijnen ophaalt bij uw apotheek, dan gaat er automatisch een bericht naar het informatiesysteem van uw huisarts. Deze ‘retour-informatie’ is nodig om het medicatie-dossier van uw huisarts van de juiste informatie te voorzien. Ook als u medicatie bij uw eigen apotheek ophaalt van bijvoorbeeld een ziekenhuis-specialist, dan komt deze medicatie-informatie ook automatisch bij uw huisarts terecht. Wij gaan ervan uit dat u het goed vindt, dat retour-informatie van medicatie tussen uw huisarts en uw apotheek mag plaatsvinden.
Indien u bezwaar heeft tegen deze werkwijze, laat het dan weten aan zowel uw apotheker als uw huisarts.
Jaarrecept
Uw huisarts en apotheek hebben samenwerkingsafspraken rondom jaarrecepten. Artsen schrijven chronische medicatie meestal voor een jaar voor. Dit noemen we een jaarrecept. Indien dat nog niet bij u gebeurt, dan kunt u hierom vragen bij de doktersassistente. Apotheken mogen chronische medicatie voor maximaal 3 maanden afleveren en een eerste uitgifte voor maximaal 14 dagen. De resterende medicatie van het jaarrecept heeft u dus nog tegoed bij uw apotheek. De werkwijze over hoe u deze medicatie vervolgens kunt aanvragen verschilt per apotheek. Als bij de apotheek een jaarrecept is verstreken, moet er een nieuw jaarrecept worden aangevraagd bij de huisartspraktijk. U wordt hierop gewezen door uw apotheek. U kunt zelf een nieuw jaarrecept aanvragen via de receptenlijn van de huisartspraktijk of u laat uw apotheek dit voor u regelen. Maak in elk geval duidelijk dat het een aanvraag voor een jaarrecept betreft.
Privacyverklaring
Uw toestemming
Door u in te schrijven bij de praktijk, gaat u akkoord met de manier waarop de praktijk uw gegevens verwerkt zoals is beschreven in dit document. Ook verklaart u de privacy van andere betrokkenen d.w.z. patiënten en zorgverleners te respecteren.
U kunt uw toestemming voor de gegevensverwerking op elk moment intrekken.
Omgang met uw persoonsgegevens
Toegang tot uw gegevens hebben:
– Uzelf;
– De huisartsen van de praktijk die direct betrokken zijn bij de hulpverlening aan u;
– Alle assistentes van de praktijk;
– Alle huisartsen van de praktijk i.v.m. vervanging bij ziekte, vakantie en noodsituaties;
– Waarnemers van Huisartsenpost Blaricum hebben inzicht in de waarneemgegevens;
– Enkele beheerders van het systeem CGM.
Al deze mensen hebben getekend voor geheimhouding.
Wanneer rechtens komt vast te staan dat hulpverleners daartoe gehouden zijn, zullen zij mogen overgaan tot het aan derde(n) verstrekken van naam, adres, woonplaats en BSN-nummer.
Andere dan de genoemde partijen zullen zonder uw toestemming geen inzage krijgen in uw individuele gegevens.
Organisatie
De praktijk is een duo-praktijk.
Als uw hulpverlener moet worden vervangen, bijvoorbeeld voor vakantie, gebeurt dat in overleg met u behalve als er door een noodsituatie geen gelegenheid is tot overleg.
Technische maatregelen ter beveiliging van uw persoonsgegevens
Teneinde uw persoonlijke gegevens optimaal te beschermen, worden deze gegevens opgeslagen op beveiligde (web)servers die zich in een beveiligde computerruimte bevindt.
Alle dataverbindingen zijn beveiligd volgens ‘the state of the art’.
Huisartsenpraktijk Hilversum Oost – de duurzaamste huisarts in Hilversum