Minder papier gebruiken is makkelijk gezegd dat gedaan. Want de druk op de Print knop is snel gedaan. Daarom hebben we in kaart gebracht in welke situaties het gebruikelijk was om iets uit te printen. Bij elke situatie vroegen wij ons af, is het wel echt nodig om dit nu uit te printen of kan het ook anders? Zo kwamen we veel situaties tegen waarbij er een goed alternatief is voor het printen van je informatie of waarbij het gewoonweg niet nodig was.
In de volgende situaties kan je goed papier besparen en zo dus de boomkap tegengaan.
Recepten uitprinten
Gewoon niet doen! Alles gaat bij ons via het HIS. Heeft iemand echt een recept nodig omdat hij op vakantie gaat en bang is daar iets nodig te hebben? Dan sturen wij het recept in PDF via veilige mail naar de patiënt.
Visite uitdraai
Alleen als het echt nodig is. Maar wanneer is het nou echt nodig? Hebben we toch meer informatie nodig dan loggen wij via ons mobiel in op de computer van de praktijk, zodat we het HIS altijd bij de hand hebben. Wel zo veilig. Een uitzondering wordt gemaakt als de verwachting zo is dat we de patiënt direct moet insturen met de ambulance en een overdracht moet meegeven. De volledige verwijsbrief volgt echter alsnog via Zorgdomein.
Medische informatie verzoeken
Waarom zou u iets digitaal aanmaken in het HIS om het uit te printen en het vervolgens op de sturen per post? Zodat een vervuilende auto het poststuk naar het sorteercentrum brengt om vervolgens pas enkele dagen later weer met een auto bij de afzender te brengen. Waarna de ontvangende partij de papieren versie weer gaat inscannen om daarna al het papier direct weg te gooien. Dat is heel wat extra CO2 wat u kunt besparen. Daarom hebben wij de afspraak gemaakt om dit niet meer te doen. Uit principe niet. Wij willen best medische informatie delen maar dan wel op onze groene manier. Dus alles gaat via veilige email. Helaas kost dit wel wat meer tijd. Niet alle instanties sturen hun e-mailadres mee en maar weinig instanties sturen een mobiel nummer mee voor de 2FACT autorisatie van de veilige mail. Daarom bellen we altijd met de receptie en vragen aan de receptionist(e) om haar e-mailadres en mobiele nummer zodat het opgeslagen kan worden. Het voordeel hiervan is dat de ontvanger de informatie veel sneller ontvangt. Dat kost vaak wat extra tijd en overredingskracht en lukt ook niet altijd. Met name het UWV is een lastige. Wil de organisatie niet meewerken? Dan moeten ze hun informatie maar op een andere manier zien te achterhalen.
Baxterlijsten
Hoe vaak komt u ze nog tegen? Stapels met medicatielijsten die direct weer de prullenbak in gaan. Pure papier verspilling. Ik weiger ze te tekenen. Naast het feit dat wij het veel veiliger vinden om alles via het HIS voor te schrijven kan het ook echt anders. De apotheek kan de lijsten gewoon via PDF opsturen per veilige mail, waarna u ze met Acrobat Reader digitaal kunt ondertekenen en terugsturen als u wilt. Wij schrijven ze echter gewoon via het HIS uit. Dat scheelt de apotheek pakken papier op jaarbasis.
Uitdraai Medisch Dossier
Geregeld is er een patiënt die zijn gehele medische dossier wil inzien of ontvangen. U zou het hele dossier kunnen uitprinten, maar daar doen wij niet aan. De patiënt kan zijn gehele dossier via veilige mail in PDF ontvangen.
Vergaderingen, minder papier
Hoe vaak vergaderen wij als huisartsen per jaar? Hoeveel van u print dan de agenda en alle correspondentie van tevoren nog snel even uit? Wij niet. Na de vergadering wordt nagenoeg alles direct in de papierbak gedeponeerd. Vergaderen doen wij op de laptop of iPad. Alle informatie toch bij de hand zonder verspilling van papier.